Poikkeuksellinen aukioloaika 17.8.2018

Lisätty

Hyvät asiakkaamme,

Olemme poikkeuksellisesti auki perjantaina 17.8.2018 kello 12.00 saakka.

Vikapäivystyksemme palvelee teitä kello 12 jälkeen numerosta: 010 3091 313

TNNet Oy

Asiakaspalvelu

0103091302

asiakaspalvelu@tnnet.fi

TNNet sopimusehtojen päivitys liittyen EU:n tietosuoja-asetukseen

Lisätty

Hyvä asiakkaamme,

Päivitämme yleisiä sopimusehtojamme, koska EU:n tietosuoja-asetus aiheuttaa niihin päivitystarvetta. Samassa yhteydessä uudistamme yleisiä ehtoja myös muilta osin.

Yleisiä sopimusehtoja yritysasiakkaille sovelletaan uusiin sopimuksiin 14.5.2018 alkaen. Tietosuoja-asetukseen liittyviä viranomaisvelvoitteista johtuvia ehtoja sovelletaan kaikkiin sopimuksiin 25.5.2018 alkaen. Kaikilta osin uudet ehdot tulevat voimaan myös vanhoille sopimuksille 1.7.2018 alkaen.

Uudet sopimusehtomme on luettavissa osoitteessa:

https://www.tnnet.fi/fi/tnnet-oy/tietosuoja/

HTTP/2 tuki käytettävissä TNNet hostingympäristössä

Lisätty

TNNet hostingpalveluissa on otettu käyttöön HTTP/2 protokollan tuki kaikille HTTPS-suojatuille sivustoille.

HTTP/2 protokolla nopeuttaa runsaasti sisältöä sisältävien sivujen latausta mm. rinnakkaistamalla sivujen sisällön lataamista sekä pakkaamalla otsikkotietoja. Kaikki tuoreet selaimet kykenevät hyödyntämään uutta protokollaa.

Tuemme HTTP/2:n käyttöä ainoastaan salatun HTTPS-yhteyden yli. Suosittelemme asiakkaillemme HTTPS-protokollan käyttöä, jotta kaikki liikenne sivuston käyttäjien ja palvelimen välillä on vahvasti suojattua. On erittäin tärkeää että HTTPS toteutetaan palvelimen puolelta parhaita käytäntöjä noudattaen. Toimimme aktiivisesti taataksemme asiakkaillemme parhaan mahdollisen suojaustason. Oikean konfiguraation voi tarkistaa mm. https://www.ssllabs.com/ssltest/index.html -sivustolta.

Ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme, voitte saada sivustollenne parhaan mahdollisen A+ -luokituksen salauksen käyttöön jo puhelun aikana.

Muutos ei vaadi asiakkailta mitään muutoksia, vaan sivustot hyötyvät uudemman protokollan tuomista hyödyistä automaattisesti. HTTP/2 Server Push ominaisuuden käytön osalta suosittelemme olemaan yhteydessä asiakasapalveluumme.

Terveisin TNNet tekniikkatiimi

Yleiset järjestelmäpäivitykset koskien Spectre ja Meltdown-haavoittuvuuksia

Lisätty

Tietoturvahaavoittuvuudet Spectre ja Meltdown (https://www.viestintavirasto.fi/kyberturvallisuus/haavoittuvuudet/2018/haavoittuvuus-2018-001.html) ovat saaneet viimeisen viikon aikana merkittävää julkisuutta. Haavoittuvuudelle ja siihen liittyville ensimmäisille päivityksille oli alun pitäen suunniteltu julkistuspäiväksi 9.1.2018, mutta tiedot haavoittuvuudesta vuotivat julkisuuteen ennenaikaisesti.

Haavoittuvuudet ovat luonteeltaan vakavia ja vaativat käytännössä kaikkien palvelinjärjestelmien päivittämistä. Tutkijat ovat löytäneet käytännössä kolme erillistä haavoittuvuutta, joista kaksi kulkee nimellä ”Spectre” (koskettaa laajasti kaikkia prosessoreja) ja yksi nimellä ”Meltdown” (koskettaa nykytiedolla Intel-pohjaisia suorittimia). Tällä hetkellä eri käyttöjärjestelmille on saatavilla päivityksiä vaihtelevalla kattavuudella. Päivityksiä on jouduttu kiirehtimään kehittäjäpuolella, joten suurena riskinä on, että päivityksistä voi aiheutua myös odottamattomia ongelmia. Selvä tunnettu haittavaikutus on se, että nyt ohjelmistotasolla tehdyt korjaukset, joilla paikataan laitteistotason ongelmaa, aiheuttavat selkeää hidastumista järjestelmiin. Nopeushaitta vaihtelee sovelluksesta riippuen tyypillisesti 5-30% välillä.

Yhden merkittävimmistä Linux kehittäjistä tilannekatsaus haavoittuvuuksiin Linux-kernelin näkökulmasta: http://www.kroah.com/log/blog/2018/01/06/meltdown-status/

TNNetin ylläpito seuraa aktiivisesti päivitysten saatavuustilannetta ja suorittaa päivityksiä käyttäen tarkkaa harkintaa sen osalta, onko saatavilla oleva päivitys varmasti riittävän kypsä tuotantoon.

Koska päivityksiä eri järjestelmiin tulee saataville vaihtelevalla tahdilla, ennakoimme että näihin haavoittuvuuksiin liittyviä korjauksia tulee saataville tammikuun ja mahdollisesti myös helmikuun aikana.

Tästä syystä varaamme normaalista poikkeavia päivitysikkunoita ennakoivasti kaikille tammikuun tuleville torstai ja perjantai -aamuöille (11.1, 12.1, 17.1, 18.1, 25.1 ja 26.1.) ajalle kello 0:00-6:00.

Suoritamme päivityksiä järjestelmiin, joita voidaan päivittää ilman asiakasvaikutusta myös muina aikoina tammikuun aikana. Pääsääntöisesti päivityksiä tehdään ilta- ja yöaikaan. Huoltoikkunoiden aikana suoritetaan toimenpiteitä, joilla on suoraa näkyvää asiakasvaikutusta. Esimerkiksi asiakkaiden virtuaalipalvelinten uudelleenkäynnistyksen aiheuttavia päivityksiä.

Huoltotyöilmoitus Mutalan alueelle

Lisätty

Huoltotyö 17.1-19.1.2017.

Suoritamme huoltotöitä Mutalan alueella.

Tapahtuman alkamisaika: 17.1.2017 klo 8:00
Tapahtuman loppumisaika: 19.1.2017 klo 16:00

Vaikutus: Huoltotyö saattaa aiheuttaa liittymälle n. 15-30 min katkoksen.

Pahoittelemme työstä aiheutuvaa ongelmaa.

Terveisin

TNNet Oy
Asiakaspalvelu
0103091302
asiakaspalvelu@tnnet.fi