Maailma muuttuu koko ajan hektisemmäksi ja ihmiset yrittävät arjessa käyttää työajan tehokkaammin, ettei aikaa mene matkusteluun ja ”ei niin” tuottavaan työhön. Luulisin, että osaksi myös tästä syystä verkkoneuvottelut kasvattavat suosiotaan koko ajan. Tämä ei toki ole mikään uusi keksintö, mutta itse olen kyseisiä palveluita ottanut oman työni tueksi vasta lähiaikoina.   Tuleeko nämä verkkoneuvottelut syrjäyttämään asiakaskäynnit kokonaan tulevaisuudessa? Toivottavasti ei! Asiakaskohtaamiset virtuaalimaailmassa ovat jotenkin ”kylmiä”, eikä asioita pysty ainakaan tällä verkkoneuvottelukokemuksella esittämään tarpeeksi henkilökohtaisesti ja

Asiantuntijasta myyjäksi ja takaisin

Posted by Lauri Aho-Pynttäri on  25.4.2019

0
Category: Blogi
Kuulin joitain vuosia sitten Nordic Business Forumissa Jari Sarasvuon luennon, jossa hän sanoi osuvasti jotenkin näin: ”Kun on riittävästi rohkeutta alentaa itsensä myyjäksi, niin voi alkaa onnistua.” Lainaus ei ole sanasta sanaan, mutta sisältö on sama. Viesti ei mennyt perille heti, mutta ajan saatossa olen tajunnut mitä se tarkoittaa. Nykyään minua aina naurattaa, kun kysyn ihmisiltä mitä he tekevät työkseen. Kaikki on asiantuntijoita ja johtajia, mutta kukaan ei ole myyjä. Kaikki kuitenkin tapaavat asiakkaita ja

IDS – Tutkitko ennen kuin hutkit? Osa 2

Posted by Jari Lehtonen on  2.4.2019

0
Category: Blogi
TNNetin IDS-palvelu TNNet ei luonnollisestikaan ole maan ainoa IDS-palvelua tarjoava yritys, vaan samankaltaista palvelua tarjoavat lähes kaikki palomuurivalmistajat. TNNetin vahvuus muihin verrattuna on avoimeen lähdekoodiin perustuva palvelu sekä se, että kyseessä on aidosti palvelu, jolla saa palvelua. Asiakkaan ei siis tarvitse istua huuli pyöreänä kuvaajiensa edessä ja ihmetellä, että onkohan verkossa nyt tapahtunut jotain. Avoimen lähdekoodin suurimmat edut ovat palvelun hinta ja kustomoitavuus. Palvelun hintaa eivät nosta lisenssimaksut laitevalmistajille. Lisäksi palvelu ei ole ”kaikille sama”,

IDS – Tutkitko ennen kuin hutkit?

Posted by Jari Lehtonen on  20.3.2019

0
Category: Blogi
    Aikaisemmassa blogissani perehdyttiin siihen, miten TNNetin IDS-palvelu syntyi ja mistä se sai alkunsa. Tuossa blogissa ei kuitenkaan sen tarkemmin pureuduttu itse IDS-palvelun syviin synteihin, vaan luvattiin jättää teknisempi jargon myöhemmäksi. Tämän blogin tarkoituksena onkin lunastaa annetut lupaukset ja vastata mahdollisesti lukijan päätä askarruttaviin kysymyksiin; ”mikä on IDS, mihin sitä tarvitaan ja ennen kaikkea pitäisikö minulla olla se?” IDS ja IPS, kumpi on kampi? Kertauksena, IDS muodostuu sanoista Intrusion Detection System, eli tunkeilijan havaitsemisjärjestelmä.
Tiedustelulainsäädännöstä käytävä keskustelu aiheuttaa tunteita suuntaan ja toiseen. Tarkkaan ottaen hallituksen esitys laiksi tietoliikennetiedustelusta siviilitiedustelussa. Osa kommentoijista kokee, että laki on välttämätön terrorismin torjuntaan ja osa että kyseinen laki tarkoittaa kokonaisvaltaista valvontayhteiskuntaa. Minulle päällimmäinen tunnelma koko keskustelusta on lähinnä hämmentynyt. En lähesty asiaa tässä kirjoituksessa perustuslaillisista ja ihmisoikeudellisista seikoista, vaan teknisestä näkökulmasta. Minua ihmetyttää se, miten heikosti lakiehdotus huomioi nykyisen internettiedonsiirron luonteen ja mahdollisuudet yhteyksien salaamiseen. Lainsäädäntö on vanhentunut jo tämän päivän toimintympäristöön. Käytännön valvontamahdollisuudet