Työharjoittelua koronan varjolla: Markus Hapuli

Työharjoittelua on tarjottu TNNetissä vuosien ajan korkeakouluopiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään osaamistaan tietoliikenne- sekä palvelinsalipalveluiden muodossa. Tänä kesänä tarjosimme yhdelle opiskelijalle mahdollisuuden harjoittaa osaamistaan TNNetin asiakaspalvelurajapinnassa, jossa pääsee kiinni koko TNNetin sykkivään sydämmeen eli asiakkaiden palvelemiseen.

Markus Hapuli, joka opiskelee Jyväskylän Ammattikorkeakoulussa tieto ja viestintätekniikkan alaa aloitti harjoittelun toukokuussa ja on palaamassa koulun penkille syyskuun alussa tietoliikennepalveluiden salat oppineena. Haastattelimme Markusta muutamilla kysymyksillä harjoittelun kulusta sekä siitä, miten hän kokee TNNetin työpaikkana.

Miten harjoittelu on mennyt kesän aikana?

Kaiken kaikkiaan harjoitteluni TNNetillä on mennyt hyvin. Parasta on ollut työkaverit ja ryhmähenki sekä huumori, joka TNNet:llä vallitsee. On mukavaa tulla töihin, kun tuntee itsensä tervetulleeksi. Ongelmatilanteitakin on tullut, mutta niistä selviää, kun omaa positiivisen asenteen ja uskaltaa kysyä, tutkia sekä selvittää.

Mitä olet päässyt tekemään? Mitä olet oppinut harjoittelun aikana?

Enimmäkseen olen ollut asiakaspalvelussa, johon hyvin vahvasti liittyy kanssakäyminen asiakkaiden kanssa. Ollessa yhteydessä erilaisien asiakkaiden kanssa, olen oppinut oikeaoppiset valmiudet asiakaskontaktointiin, niin puhelimitse kuin sähköpostilla. Suuri osa asiakkaan ja TNNetin välisestä kanssakäymisestä käy asiakaspalvelun kautta, joten tällä paikalla oppii paljon koko yrityksen toiminnasta ja sen tuottamista palveluista, sekä palveluihin liittyvistä prosesseista.

Olen myös päässyt tutustumaan tarkemmin palvelintekniikan ja verkkotekniikan palveluihin. Verkkotekniikan osalta olen päässyt tutustumaan erilaisiin asiakasverkkoihin ja näiden toteutustekniikkoihin. Tutuksi ovat muun muassa tulleet erilaiset laitteet, joilla näitä verkkoja toteutetaan. Palvelintekniikan osalta olen päässyt tutustumaan fyysisten ja virtuaalisten palvelimien toimintaan, sekä webhosting-palveluihin.

Minkälainen organisaationa mielestäsi TNNet on?

TNNetillä on suhteellisen vähän työntekijöitä verrattuna alan isompiin organisaatioihin. Tämä toimii mielestäni eduksi TNNetille. Muihin isompiin yrityksiin verrattuna TNNet on ketterämpi ja mahdollisuus customoida palveluita asiakkaille sopiviksi on parempi. Firman koko mahdollistaa myös sen, että työntekijöillä on mahdollisuus ja joskus jopa pakkokin tehdä monipuolista työtä. Itselleni tämä sopii hyvin, koska yksitoikkoinen työ ei sovi minulle ollenkaan. Täällä myös on se hyvä puoli, että kaikki työntekijät tulevat tutuksi ja ryhmähenki paranee. Lisäksi TNNetillä on mahdollista ideoida ja kehittää uusia palveluita, jotka saattavat päätyä asiakkaiden palvelukatalogiin.

Suosittelisitko muille opiskelijoille harjoittelupaikkaa TNNetillä?

Harjoittelupaikkana TNNet on ollut erittäin mukava. Suosittelen.

 

Niko Niinijärvi
Asiakasvastaava / Markkinointi