TNNetin vahva tilikauden päätös

Viime vuonna tähän aikaan juhlimme TNNetin 20-vuotista historiaa, ja nyt saamme juhlia historian parasta vuotta. Lukuina liikevaihto kasvoi tilikaudella huimat 800 000 euroa. Prosentteinakin kasvu on merkittävä 28,3 % edellisvuoteen verrattuna. Kasvua ei tehty millään yksittäisellä kaupalla tai yhdellä onnistumisella, vaan palveluita käynnisteltiin tasaisesti koko vuosi. Saimme myös useita isoja asiakkuuksia, joka antavat hyvää itseluottamusta tulevaisuuteen.

Olen jo parin vuoden ajan ihmetellyt, kuinka yli 20 vuotta vanha yritys pystyy kiihdyttämään vauhtiaan tällä tavoin. Emme ole muuttaneet toimialaa tai edes ydinpalveluita. Työntekijämääräkin on pysynyt kutakuinkin samana, ja vaihtuvuus on ollut suhteellisen pientä. En voi nimetä yhtä asiaa, minkä olisimme korjanneet ja joka olisi muuttanut koko pelin. Viimeisen neljän vuoden aikana olemme yksinkertaisesti vain laittaneet kaikki asiat parempaan kuntoon. Olemme tehneet hyvää strategiatyötä, jossa on kohdennettu viestintää meidän haluamaamme asiakasryhmään, ja samalla viesti on kirkastunut entisestään myös työntekijöille ja etenkin itselleni.

Salaisuus piilee keskinkertaisuuden paradoksissa

Mikään yksittäinen asia, kuten myynti, markkinointi tai tuotanto, ei ehkä ole huippukunnossa, mutta kaikki osa-alueet on huomioitu hyvin. Tässä varmasti piileekin homman salaisuus: mitään yksittäistä asiaa ei kannata hieroa loputtomasti täydellisyyteen asti, vaan hyväksyä keskinkertaisuus ja samalla varmistaa, että kaikki merkitykselliset asiat on huomioitu ja niihin panostetaan. Myös pitkäjänteisyyttä tarvitaan, kuten olemme tehneet markkinoinnin kehityksessä, joka aloitettiin jo neljä vuotta sitten. Markkinointi on antanut meille mukavasti lisävauhtia viimeisen kahden tilikauden aikana, ja tätä kehitystyötä aiomme jatkaa määrätietoisesti.

Työntekijöillä kova into oppia lisää

Ketään sateentekijää ei voi yrityksen sisältä nostaa jalustalle, vaan kaikki työntekijät ovat jokainen omalla osa-alueellaan kehittäneet toimintaansa. Vieressä työskentelevän kaverin onnistumiset ovat siivittäneet muitakin tekemään asioita entistä enemmän ja fiksummin. Vielä muutama vuosi sitten ajattelin, että tarvitaan aina uusia ihmisiä, jotta voi syntyä uutta, mutta näin asia ei selvästikään ole. Olen saanut ilokseni huomata, että useat TNNetin työntekijät ovat halunneet takaisin koulun penkille tai ylimääräisille kursseille työn ohessa – tai jopa työajan ulkopuolella. Uusien ajatusten kerryttäminen toisenlaisessa ympäristössä voi olla hyvin merkityksellistä ja antoisaa.

Brändin kehitystä ja uusia sisältöjä

Koska IT-ala ei vieläkään ole valmis, suuntaamme jatkuvasti katseemme ulospäin löytääksemme uusia tapoja auttaa asiakkaitamme. Olemme jo päässeet palkkaamaan uusia työntekijöitä myyntiin ja sisällöntuotantoon. Työntekijä määrämme on tällä hetkellä 14 henkilöä. Tällä tilikaudella kehitämme myös brändiämme sekä päivitämme visuaalista ilmettämme. Talven aikana saamme päivitettyä sivustojamme uuteen kuosiin. Tavoitteena on myös lisätä sivuille hyvää kouluttavaa sisältöä, jotta asiakkaamme hyötyisivät meidän osaamisestamme entistä enemmän.

Tämän vahvasti eteenpäin vievän meiningin keskeltä on ollut hienoa siirtyä uuteen tilikauteen. Kuluvalla kaudella jatkamme hyvää perustekemistä ja palvelemista samalla asenteella, jota olemme aina käyttäneet asiakkaiden ongelmien ratkomiseen. Yrityksemme suuri vahvuus, ”tekniikka edellä”, tulee jatkossakin olemaan TNNetillä se ykkösjuttu.

Lauri Aho-Pynttäri
toimitusjohtaja